Ideologikritikk

Fanget av mobiliteten

Den dominerende ideologien bygger på så allment aksepterte ideer at de ender med å miste alt perspektiv. For eksempel ’mobilitet’, et ord som ved nærmere ettersyn mister all mening.

Posted on

Mobilitet er en «drivkraft for menneskelig utvikling» ifølge FN. På en reklameplakat står det: «Hello Bank! Mobil akkurat som deg.» Et annet sted: «Frihet, likhet, mobilitet». «Mobilitet er viktig både for den individuelle elev, elevene som gruppe, og for lærerne», står det i en læreplan.

’Mobilitet’ dukker opp overalt.[ref] Denne artikkelen er en sammenfatning av artiklene «Trois mobilités en une seule? Essais d’analyse d’une formule de l’ordre social» (oktober 2014), «La mobilité serait un capital: doutes et interrogations» (desember 2012) og «Approches critiques de la mobilité» (Regards sociologiques, nr. 45–46, Paris, 2013). [/ref] Ordet opptrer ofte sammen med flyt, frihet, kreativitet og tilgjengelighet. Forskerne ser her et nytt begrep, eller et nytt paradigme. Ingenting slipper unna mobiliteten, verken mennesker (studenter, lønnsmottakere, innvandrere), varer (som fraktes jorda rundt), kompetanse (som fleksibilitet og åpenhet), politiske og vitenskapelige ideer eller informasjon (media, nettverk). (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver