«I stedet for å gå videre, vurderte han å reise hjem. Han sverget til sin avdøde fetter: ‘Hvis Gud skal ta livet mitt, la det være i mitt elskede hjemland.’» Denne meksikanske balladen forteller om ferden til en meksikaner som etter å ha sett sin fetter dø på vei til USA, bestemmer seg for å snu. Amerikanske myndigheter betalte for innspillingen i 2008, og etterpå ble den sendt til radiostasjoner i flere sentralamerikanske land av et privat reklamebyrå, som ikke vil oppgi hvem oppdragsgiveren var.
Det er ikke bare amerikanske myndigheter som tyr til slike metoder for å ta motet fra potensielle migranter. Flere europeiske land har, spesielt siden flyktningkrisen sommeren 2015, gjennomført rene avskrekkingskampanjer. Det året kjøpte ungarske og danske myndigheter annonseplass i aviser i Libanon og Jordan. «Ungarerne er gjestfrie, men de strengeste sanksjoner blir tatt mot de som prøver å ta seg inn i Ungarn ulovlig», sto det i de ungarske annonsene. De danske annonsene informerte på sin side om at «det danske parlamentet har nettopp vedtatt å redusere de sosiale ytelsene for nyankomne flyktninger med opptil 50 prosent». (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang