Lanseringsartisten

Hvor godt man liker filmen om Apple-mannen Steve Jobs, er som så ofte et spørsmål om filmvaner, men i vel så høy grad om hvor høyt man setter hovedrollen og produktene hans, og dernest i hvilken grad filmen gir form til tenkningen bak produktene.

Ved kun å titulere filmen om Apple-gründer Steve Jobs med mannens etternavn, inviterer den til slappe ordspill om alle jobber som ble skapt i selskapet, stillinger som fort kunne organiseres bort, gå tapt og kanskje gjenvinnes senere, som i hovedpersonens tilfelle. En film om Apple, altså, i den grad den historien kan fortelles uten fokus på Føreren. Når den nå har hans og ikke selskapets navn, så er det innlysende nok mannen bak som skal fokuseres. Entreprenøren, innovatøren, gründeren og salgsmannen Steve Jobs. Har vi ham nå? Får vi en smak av hva som fikk ham til å tikke, som de sier? Og, for å holde oss til kriterier som sjangeren tilsier: Kommer vi nær personen Steve Jobs? I den grad vi gjør det: Er det i så fall bryet verdt? Håp om svar på slike spørsmål burde få verden til å stå like stille som rett før lanseringen av det siste iProduktet.

(…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

De dødes kjærlighet

Neste sak

Underernært afghansk helsevesen

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

Avkortet ungdomstid

François Ozons Sommeren '85 og HBO-serien It's a Sin tar oss tilbake til åttitallet og tidens vilkår for homofil kjærlighet. It's a Sin har dessuten aids på dagsorden, og viser hva den nifse sykdommen gjorde med liv, helse og omgangsform.

0 kr 0