Blindhet og innsikt

Eskil Vogts Blind er en unorsk og overraskende film, som tematiserer en rekke aspekter ved moderne privatliv, og norsk politisk kulturs definitive uskyldstap.

Ingrid er blind. Dette er premisset for Eskil Vogts første spillefilm som regissør. Vogt (f. 1974) har tidligere markert seg som kortfilmregissør, og som manusforfatter sammen med Joachim Trier for sistnevntes spillefilmer Reprise (2006) og Oslo, 31. august (2011). Nå er hans debutfilm belønnet med pris for beste manus på Sundance-festivalen, og i februar skal den vises i Berlin-festivalens program for kunstfilm, Panorama.

Det finnes naturlig nok ikke så mange fiksjonsfilmer om det å være blind. En sentral rollefigur, en ung kvinne, i M. Night Shyamalans The Village (2004), er blind. En annen film som tar opp temaet er Fernando Meirelles’ Blindhet etter José Saramagos roman, den var åpningsfilm på Cannes-festivalen i 2008. Nevnes bør også Tom Tykwers narrativt utspekulerte og rytmisk medrivende episode i Paris, je t’aime (2006).[ref] Episoden heter «10e arrondissement (Faubourg St. Denis)». I hovedrollene finner vi Melchior Beslon (faktisk blind i virkeligheten også) og Nathalie Portman. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Essayet som livsform

Neste sak

Derfor blir du aldri kinesisk

Andre saker om Film

Vi, de forsømte

Mafiaens virksomhet er en altfor velkjent fortelling. Den formelpregede dramatikken står alltid

0 kr 0