Fugleperspektiv

Fugler i alle land, foren dere! Hitchcocks klassiker The Birds var i sin tid et stort kreativt løft. En lydsterk film uten musikk, hvor sterke psykoanalytiske undertoner møter gryende miljøsymbolikk.

The Birds (1963) er en sjeldent god veksling mellom overrumplende flørt og en trussel som er uvanlig sterk kost også fra thrillermesteren. I filmen er måkenes nebb nesten like hvasse som kniven i forgjengeren Psycho. Kombinasjonen av småbyskildring, amorøst eventyr og tidlig katastrofefilm, av natur på vrangsiden og et forførelsesspill mellom Melanie og Mitch, gjør The Birds til en av filmhistoriens mest medrivende og farlig sjarmerende filmer, en fiksjonsfortelling som binder tilskueren tett sammen med hovedpersonen.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

«Vi var Tyrkias framtid»

Neste sak

Erdogans skitne krig

Andre saker om Film

Vi, de forsømte

Mafiaens virksomhet er en altfor velkjent fortelling. Den formelpregede dramatikken står alltid

0 kr 0