Fugleperspektiv

Fugler i alle land, foren dere! Hitchcocks klassiker The Birds var i sin tid et stort kreativt løft. En lydsterk film uten musikk, hvor sterke psykoanalytiske undertoner møter gryende miljøsymbolikk.

The Birds (1963) er en sjeldent god veksling mellom overrumplende flørt og en trussel som er uvanlig sterk kost også fra thrillermesteren. I filmen er måkenes nebb nesten like hvasse som kniven i forgjengeren Psycho. Kombinasjonen av småbyskildring, amorøst eventyr og tidlig katastrofefilm, av natur på vrangsiden og et forførelsesspill mellom Melanie og Mitch, gjør The Birds til en av filmhistoriens mest medrivende og farlig sjarmerende filmer, en fiksjonsfortelling som binder tilskueren tett sammen med hovedpersonen.

(…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

«Vi var Tyrkias framtid»

Neste sak

Erdogans skitne krig

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

0 kr 0