Tyrkia på skjermen

Tyrkias tv- og filmindustri opplever stor suksess verden over. Men nasjonalismen gir til tider en kitsch som kan bli for påtrengende for utenlandske seere.

Blant de mange gigantprosjektene som er blitt lansert for å styrke Tyrkias kulturindustri og gi den en sentral plass i landets innflytelsessfære, finner vi ideen om å bygge et enormt studiokompleks utenfor Istanbul for innspilling og visning av filmer og dizi, landets populære tv-serier. Midwood (midt mellom Hollywood og Bollywood) er finansiert av den private investoren Ahmet San og ble offisielt lansert i fjor vår. Komplekset på 600 mål vest for Atatürk-flyplassen vil bli nabo til et annet grandiost prosjekt, Kanal Istanbul, også kalt det «det andre Bosporos». Begge vil kreve mye betong i en økonomi som er avhengig av stadig nye byggeprosjekter.

Midwood har som mål å tiltrekke seg store utenlandske selskaper. Teamet til San har allerede hatt besøk av kinesiske produsenter. Og indiske produsenter, regissører og manusforfattere fra Mumbai, som David Dhawan, Rumy Jaffery, Shashi Ranjan og Rajat Rawail, planlegger å leie studioer her når de står ferdige i desember i år. Midwood håper også på samarbeid med Hollywood, som den regimetro tyrkiske pressen nå hevder er livredde for den lokale filmindustrien. Produksjonskostnadene i Tyrkia har falt sammen med den tyrkiske liraen som har mistet en tredjedel av verdien på ti år. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Legenden

Neste sak

Pilegrimsvandring skapt i Europas bilde

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

0 kr 0