Jern i kjøtt

Crimes of the Future viderefører motiv kjent fra høydepunktene i David Cronenbergs filmografi: bisarr bioteknologi, lystpreget selvskading og grådig fokus på kroppens innside, gjerne via nye åpninger.

Kristin Stewarts Timlin (høyre) tenker koffert, og vet nok hva dette kirurgiteatret egentlig går ut på. Til venstre Léa Seydoux og Viggo Mortensen. Foto: Another World Entertainment.

Viggo Mortensen er noe av en veteran hos David Cronenberg med ulastelig innsats i filmen om Freud og Jung, A Dangerous Method (2011), og før det i A History of Violence (2005) og Eastern Promises (2007), to kontante og – til Cronenberg å være – rent konvensjonelle gangsterfilmer. Mortensens skulpturelle framtoning kan fortone seg noe traust, og han opptrer dertil med en sindighet enkelte utlendinger kan fristes til å kalle skandinavisk. Med sitt stoiske nærvær vil han neppe kåres til den mest karismatiske sprellemann filmhistorien har sendt oss. Til gjengjeld gir hans tilstedeværelse desto mer av den tyngde som behøves til frimodige prosjekter som Cronenbergs filmer.

I Crimes of the Future har Mortensen hovedrollen som Saul Tenser, den ene halvdel av et kunstnerpar med live kirurgi på repertoaret. Léa Seydoux spiller livsledsagersken Caprice, som styrer spakene under operasjonene, skjønt det hender at hun også får smake kniven, fortrinnsvis under parets intime hyggestunder. Tittelens lovbrudd er det en voksende undergrunnsbevegelse som står for. De har fått smaken på plast. I myndighetenes øyne er dette et utillatelig brudd med vår arts utvikling. Plast-kulten mener derimot at det er på høy tid at menneskeheten begynner å tilpasse seg virkeligheten den selv har skapt, og tar næring av eget avfall. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0