Lavmælt heroisme

Hvis diffuse faktorer som «tilkjempet ro» og «innadvendt uttrykk» kan være tradisjonsbærere, var Buster Keaton en som satte en varig standard – og livet på spill, som sin egen stuntmann.

februar 2025
Menneske og maskineri: Buster Keaton og lokomotivet, fremdeles på skinner. Her i Generalen (1927).

Det er ikke godt å si hva som foregår i hodet til Johnnie Gray (Buster Keaton) der han sitter på bøylen mellom lokomotivets drivhjul og hjulsettet bak, og sakte heves og senkes mens toget sleper seg i gang. Hva det enn måtte være, så er det få tegn til bekymring å spore. Det hele framstår som en avslappet stund for Gray. Han er da også i sitt rette element, som lokomotivfører. Det samme kan sies om Buster Keaton, uansett element, så lenge det byr på utfordringer som demonstrerer oppfinnsomhet og omstillingsevne, for ikke å nevne en eventyrlig overlevelsesevne.

Opptrinnet på bøylen utspiller seg i begynnelsen av Generalen (1927), en innfallsrik fortelling om samferdsel og viderverdigheter under borgerkrigen. I tillegg til lokomotivet er jernbanen helt ned til de enkelte jernbanesviller sentrale rekvisitter, samt en brennbar jernbanebro. En egenrådig kanon gjør også storartet vesen av seg. For ikke å glemme Grays hjertenskjær, som er skuffet over at han ikke deltar i krigen. Gray er innsatsvillig nok, men nektes militær tjeneste fordi han anses som mer verdifull som lokomotivfører. (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal