Film fra Sør

Film fra Sør-festivalen i Oslo avholdes 4.-11. oktober. Årets filmfestival er nr. 17, og den er faktisk blitt ledende i sitt slag i Europa. I år har Afrika fått en framskutt plass med filmer innenfor alle sjangre. Kinesisk film beholder likevel hegemoniet. Film fra Kina, Hongkong og Taiwan har det siste året blitt en reell konkurrent til både Hollywood og Japan, og programutvalget til Film fra Sør avspeiler dette. Blant annet vises vinneren av Gullbjørnen fra årets Berlinfestival, Tuyas to ektemenn av Quanan Wang.

Særlig bemerkelsesverdig i årets program er to filmserier. Den ene er prosjektet New Crowned Hope — Mozart’s Visionary Cinema. Utgangspunktet for denne britiske serien etter initiativ fra byen Wien, er fjorårets 250års-jubileum for Mozarts fødsel. Sju filmskapere fra Asia, Afrika og Latin-Amerika kombinerer komponistvidunderets musikalske og episke temaer med dagens virkelighet og nye vinklinger. Sentralt står temaer som magi, transformasjon og død, men også tilgivelse og forsoning — det siste blant annet knyttet til borgerkrigen i Tsjad (Mahamat-Saleh Harouns Dry Season). Vær spesielt oppmerksom på Half Moon av Bahman Ghobadi fra iransk Kurdistan (En tid for fulle hester, Skilpadder kan fly) og Syndroms and a Century av thailandske Apichatpong Weerasethakul: Filmene hans har flere ganger fått plass på Cahiers du Cinémas liste over årets beste. Hans parallellfortelling fra 2006 blir beskrevet som en blanding av komedie og science fiction.

Den andre serien vi vil trekke fram er Mark Lee Ping-Bing — Lysets Mester. Taiwanske Mark Lee (som besøker festivalen) har blant mye annet fotografert de fleste filmene til Wong Kar-Wai, og han er dessuten fast fotograf for Asias største filmnavn for tiden, Hou Hsiao-hsien. Film fra Sør viser både Café Lumière fra 2003, en hyllest til Ozu med handling fra Tokyo, samt Three Times fra 2005 og hans nye, franske film Le Voyage du ballon rouge / Flight of the Red Balloon, med Juliette Binoche i hovedrollen. Filmen, som direktøren for Musée d’Orsay har tatt initiativet til, er en hyllest til Paris inspirert av Albert Lamorisses novellefilm Le Ballon Rouge fra 1956.

To dokumentarfilmer må også nevnes. Under headingen «Documentaries for change» presenterer Jezza Neumann og Kate Blewett sine filmer China’s Stolen Children og Slavery: A Global Investigation. Titlene taler sitt tydelige språk om sterke avsløringer.


VI HAR SNAKKET med lederen for Film fra Sør, Lasse Skagen, om festivalen og årets program.– De fleste filminteresserte har etter hvert hørt om Film fra Sør, men mange har nok likevel vage forestillinger om hvor lenge dette prosjektet har eksistert og hva det omfatter. — Festivalen startet i det små i 1991, på Blindern. En gründer ved navn Dag Asbjørnsen stilte seg spørsmålet hvorfor så få filmer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika ble vist på norske kinoer. Slik ble festivalen unnfanget, og siden har vi presentert flere tusen filmer fra disse områdene. I år har vi 140 filmer på programmet.– Programmet er omfattende. Noen mener at dere inkluderer for mye?– Noe for enhver smak, vil jeg heller si. Mange plukker film på basis av land som de har et forhold til. Feinschmeckerne velger film ut fra kunnskap om regissører, hvem som har vunnet priser, osv.– Mange av de kinesiske filmene er estetisk frapperende, enten de dreier seg om en historisk eller en moderne setting. Ligger det noe politisk i disse filmenes estetikk? I hvilken grad kan man snakke om samfunnskritisk kinesisk/taiwansk film, kritisk til eget samfunn, egen stat, og til verdens tilstand?– Det er tradisjoner i kinesisk film som andre steder. Den klassiske periodefilmen er representert med filmer som Curse of the Golden Flower, The Banquet og Battle of Wits. I seksjonen Brave New China finner du nye uttrykk som f. eks Jia Zhankes Still Life eller Zhang Yangs Gettin Home. Nye uttrykk. — Vil du si at de ledende kinesiske regissørene er på vei til å bli like viktige formfornyere som de japanske mestrene (Kurosawa, Ozu, Mizoguchi …) på andre halvdel av 1900-tallet?– Mange mener det. Og jeg stiller meg i samme kø.

Kineserne ønsker å konkurrere med Hollywood– Den nye kinesiske filmen karakteriseres ikke bare av prangende estetikk, men også av spektakulære kampscener. Overtar kineserne således for Hollywood?– En rekke stilarter er representert i programmet. Men det er klart at kineserne satser skyhøyt. De bygde jo en helt ny filmby i forbindelse med innspillingen av Zhang Yimous Slaget om den forbudte by. De ønsker å konkurrere med Hollywood. — Det er vel all mulig grunn til å se fram til serien Mark Lee Ping-Bing — Lysets mester som skal gå på Cinemateket. — Mark Lee Ping-Bing kommer hit og skal holde workshop for norske filmfotografer. En av verdens aller ypperste, sier Hubert Niogret, redaktør i franske Positif. Den nye filmen av Hou, der Mark Lee Ping-Bing har foto, er ulik en del av de andre filmene i retrospektiven med ham. Men kunsten å fotografere i små rom finner man definitivt igjen i Flight of the Red Balloon.– Det fjerne Østen er mest i vinden. Er Latin-Amerika inne i en mindre dynamisk periode enn gullalderen for 30-40 år siden?– Nei, definitivt ikke. Se på Argentina og filmene som kommer derfra i år. Som perler på en snor. En imponerende produksjon. Men det kommer også spennende filmer fra film-odde land som Ecuador, Bolivia og Uruguay.– Er Indisk film på 2000-tallet mest kvantitet og bare unntaksvis kvalitet?– Vi har faktisk slitt med å finne god kunstfilm fra India i år. Ser ut som Bollywood er mer på offensiven.– Hva kan du fortelle om dokumentarfilmene China’s Stolen Children og Slavery: A Global Investigation?– Regissørene Kate Blewett og Jezza Neumann fra selskapet True Vision kommer hit med spennende ting i bagasjen: For har dokumentarfilmen potensial til å påvirke internasjonale politiske beslutninger? Ifølge dem kan man trekke fram klare eksempler på det.

© norske LMD

Se også www.filmfrasor.no og filmportal.no

I Film fra Sørs konkurranseprogrammet vil 10 filmer som aldri har vært vist i Norge tidligere konkurrere om Sølvspeilet og en importpris på 100.000,- (støttet av Norsk Filminstitutt). Denne prisen vil bidra til å sikre filmen kinodistribusjon i Norge. Filmene i konkurransen utforsker temaer som urettferdighet, nostalgi, politisk maktesløshet og menneskelig utilstrekkelighet.


1 Film fra Sør presenterer har en annen retrospektiv serie, ?Filmfotografenes valg? der norske fotografer velger sine favoritter fra de tre sørlige verdensdelene.