Boligpornoens død

Etter hvert som boligprisene steg, kastet tv-kanalene seg på trenden. I Storbritannia var det for halvannet år siden 20 tv-programmer om hvordan man kunne kjøpe en bolig, pusse den opp og cashe inn gigantsummer. Nå er den tid over, men et spørsmål gjenstår: Hvor mye stor skyld har mediene i finanskrisen?

desember 2008

På begynnelsen av dette århundret begynte en ny konkurranse på britisk fjernsyn. De så ikke særlig annerledes ut enn folkene som de flyttet inn i stuene til, de hadde de samme vikende hårfestene og vektproblemene. Men de hadde en tilsynelatende magisk evne: De var i stand til å gjøre murstein om til penger.

De var boligstylister, og de var kommet for å lære tv-seerne hvordan de kunne håve inn på boligprisboomen. Programmene falt inn i under sjangeren reality-dokumentar, der virkelige folk gjorde virkelige ting (som å kjøpe, selge eller pusse opp hus) med et kamerateam i hælene. Formatet var gammelt, men temaet – boliginvestering – var berusende nytt. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal