Musikalsk splittelse

Rock og turbofolk knivet om publikum i Jugoslavia. Med nasjonalismens oppblussing ble de ideologiske konfliktlinjene også musikalske.

Våren 1992 hadde kampene i Kroatia rast i et år mellom Den jugoslaviske folkehæren (JNA), de serbiske militsene og den kroatiske nasjonalgarden. Denne våren dannet tre av landets største rockegrupper, Ekatarina Velika («Store Katarina»), Elektricni Orgazam («Elektrisk orgasme») og Partibrejkers («Partybreakers»), alle fra Beograd, antikrigskollektivet Rimtu-tituki. De spilte inn en pasifistisk singel mot Slobodan Milosevics nasjonalistsregime, som den uavhengige radiokanalen Beograd B92 ga ut.

4. april 1992 spiller Partibrejkers og Elektricni Orgazam en siste konsert i Sarajevo. Krigen nærmer seg byen, to dager senere begynner beleiringen. Jugoslavia er hardt rammet av økonomisk krise, endemisk korrupsjon og Titos død i 1980. Landet tålte verken Berlinmurens fall eller den politiske instrumentaliseringen av nasjonalismen i de ulike delene av føderasjo-nen. Det er slutt på det kreative brorskapet i jugoslavisk rock. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Sikkerhetssamfunnet

Neste sak

Magien i det ordinære

Andre saker om Musikk

Bruken av Bach

Johann Sebastian Bachs musikk har blitt spilt helt siden hans død for 270 år siden, selv

Sovjets siste helt

Nesten tretti år etter hans død lever sangene til Viktor Tsoj videre i Russland.Viktor Tsoj (1962–1990)

Gjør’e sjæl

Pønken blir ofte redusert til klisjeer, men var mer enn en ungdommelig glede over å provosere.Sommeren

Djevelen i musikken

I den kristne middelalderen trodde man djevelen lå i den forminskede kvinten. Mange år senere opphøyde

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.