Musikalsk splittelse

Rock og turbofolk knivet om publikum i Jugoslavia. Med nasjonalismens oppblussing ble de ideologiske konfliktlinjene også musikalske.

januar 2014

Våren 1992 hadde kampene i Kroatia rast i et år mellom Den jugoslaviske folkehæren (JNA), de serbiske militsene og den kroatiske nasjonalgarden. Denne våren dannet tre av landets største rockegrupper, Ekatarina Velika («Store Katarina»), Elektricni Orgazam («Elektrisk orgasme») og Partibrejkers («Partybreakers»), alle fra Beograd, antikrigskollektivet Rimtu-tituki. De spilte inn en pasifistisk singel mot Slobodan Milosevics nasjonalistsregime, som den uavhengige radiokanalen Beograd B92 ga ut.

4. april 1992 spiller Partibrejkers og Elektricni Orgazam en siste konsert i Sarajevo. Krigen nærmer seg byen, to dager senere begynner beleiringen. Jugoslavia er hardt rammet av økonomisk krise, endemisk korrupsjon og Titos død i 1980. Landet tålte verken Berlinmurens fall eller den politiske instrumentaliseringen av nasjonalismen i de ulike delene av føderasjo-nen. Det er slutt på det kreative brorskapet i jugoslavisk rock. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal