Fransk markedsfeminisme

Emmanuel Macrons regjering har kuttet båndene til Frankrikes tradisjonelle kvinnebevegelse, for å favorisere gründerfeminisme og kvinnelige ledertalenter.

Women's Forum Global Meeting i Paris 15. november 2018Foto: Raphaël Lafargue, Abaca / NTB.

Den 2. desember 2016 ruller Emmanuel Macron ut sitt likestillingsprogram på engelsk på det internasjonale konferansesenteret i Deauville. «Å gi kvinner lederansvar i næringslivet og politikken er avgjørende», sier han. De fleste i salen er forretningskvinner og kvinnelige politikere. For første gang i forumets elleveårige historie har Women’s Forum for Economy and Society (WF) invitert en presidentkandidat. Mindre enn tre uker senere vil to av forumets ledere undertegne oppropet «Elles marchent» («Kvinnene marsjerer», ordspill på Macrons bevegelse En Marche!) til støtte for den tidligere næringsministeren.

WF blir ofte kalt «Kvinnenes Davos» i pressen. Det har fått en betydelig innflytelse siden det første forumet ble arrangert i 2005. Hvert år er det et samlingspunkt for organisasjoner og nettverk som vil gi kvinner bedre tilgang til lederstillinger i næringsliv og stat. Denne «markedsfeminismen», som sosiologen Sophie Pochic kaller den, kom til Frankrike på begynnelsen av 2000-tallet, importert av selskaper på andre siden av Atlanterhavet hvor den dukket opp på 1980-tallet. «I USA er denne alliansen naturlig», sier historiker og sosiolog Françoise Picq, som tidligere var aktiv i den franske kvinnebevegelsen Mouvement de libération des femmes (MLF). «Siden systemet er kapitalistisk, henter man pengene der de er.» (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal