Overalt og ingensteds på Paraguay-elva

Langs den fire hundre kilometer lange ruta fra Puerto Vallemí til Bahía Negra, er båten Aquidaban for mange landsbyer et uunnværlig transportmiddel og forsyningskilde. Under ferden oppstår et mikrokosmos som gjenspeiler regionene Paraguay-elva renner gjennom.

Foto: Loïc Ramirez.

I mer enn femti år har den ferdet opp og ned på elva Paraguay. En nasjonal kjendis av rust og tre, som hver uke frakter noen dusin passasjerer og flere tonn med varer. Aquidaban – «det flytende markedet», som båten kalles her – gjør seg klar for en ny avreise.

I småbyen Puerto Vallemí, tett på grensen til Brasil og over 500 kilometer nord for hovedstaden Asunción, har innbyggerne kommet med lastebil og motorsykkel for å levere sekker, kasser og esker, som litt etter litt fyller opp båtens lasterom. Mennene går på rekke og rad med varer på skulderen eller i armene. De klarer å unngå å skli med de lunefulle flippfloppene på den glatte metallplanken mellom den steinete bredden og skipet, og kommer seg om bord. Alle slags ting blir stuet sammen under presenninger på dekk: møbler, madrasser, kjøkkenapparater, pakker i forunderlige former og matvarer som selgere vil tilby folk på anløpsplassene. Plassen å bevege seg på fordufter nesten like raskt som håpet om å finne et svalt hjørne. Det er ennå morgen, men gradestokken har allerede krøpet over tretti grader. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Kvinnebevegelsens glemte kapittel

Neste sak

Interne organisasjoner

Mer Paraguay

Et hav av ferskvann

Verdens første samarbeidsavtale om en underjordisk vannåre, ble undertegnet i 2010. Avtalen fastslår at hvert land

Paraguays blå gull

Paraguay sitter på en verdifull ressurs: vann. Men de enorme underjordiske reservoarene er truet av overforbruk,

0 kr 0