Urkonflikten oppdatert

Tapsfornemmelser, sjalusi og lengsler er reaksjoner vi neppe vokser fra med det første. Av den grunn alene kan Hagai Levis nye variasjoner over Ingmar Bergmans snart 50-årige Scener fra et ekteskap ha sin berettigelse.

Var det mon den visjonen som funklet i den utkåredes øyne den måneskinnskvelden for lenge siden, en logistikkmaskin av fulle skittentøydunker, bleier på gulvet og gammel oppvask, av skytteltrafikk mellom barnehage, fotballtrening og korps? Ikke utenkelig. Likevel er det mange som er forundret, enkelte bedrøvet, over hverdagen slik den etter hvert arter seg. I dette gapet, mellom livslysten og dens iboende selvutslettelse, eventuelt mellom ønsker og realiteter, ligger det gull for dramatikere. Og da har vi ennå ikke nevnt imaginær utroskap og annen moro. Her er det nok å krangle om, og i denne mildest talt omfattende motivkrets ligger brorparten av alt diktere, filosofer og regissører har balet med til alle tider.

Når Hagai Levi lanserer sin nye versjon av Ingmar Bergmans snart 50-årige Scener fra et ekteskap, er det med en selvsikker visshet om at konseptet kan tåle aktualisering. Ja, en mer respektløs implikasjon er den at originalen behøver en oppdatering. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0