Fordi de fortjener det

Forbud mot barnereklame er ingen selvfølge overalt. Skal man finne seg til rette i forbrukersamfunnet er det best å starte tidlig, er mantraet fra reklameindustrien.

september 2004

Da Sverige hadde EU-formannskapet i første halvdel av 2001, forsøkte svenskene å få unionen til å innføre deres lovgivning om tv-reklame rettet mot barn. Dette skapte furore i europeisk reklameindustri, ikke minst i Frankrike. En ny form for stalinisme, fra det kalde nord, truet både annonsørenes interesser, reklamefolkenes kreativitet og, ikke minst – barnas frihet!

Forbrukersamfunnets rettroende menn og kvinner viftet umiddelbart med røde kluter foran den truende faren. «Fratatt reklame!», var overskriften i det franske tidsskriftet Stratégies, som om det dreide seg om en straff.1 En representant for reklameindustrien stilte følgende spørsmål i avisa Libération: «Har man rett til å nekte barna reklame som angår dem?»2 På sine økonomi-sider slo avisa Le Figaro alarm med følgende herlig dobbeltbetydende tittel: «Reklame for barn i fare». I artikkelen raste man mot Sveriges «ekstremisme».3 Bladet Télérama fremstilte Sverige som et «tradisjonelt ultra-beskyttende» land overfor ungdom (to i aller høyeste grad positive begreper…). Télérama brakte også et intervju med en profesjonell reklamemaker som sa alt i én setning: «Å innskrenke eller forby reklame for og med barn ville være uhensiktsmessig, uøkonomisk og stride mot den franske ånd.»4 (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal