Det som virkelig er gratis

Med internett er vi stadig mer vant til å få gratis tilgang. I reklamebransjen er kunden en annonsør, leverandøren en kringkaster/utgiver og varen er en fjernsynsseer eller en leser. På den annen side har velferdsstaten og skolevesenet blitt en så naturlig del av vårt landskap at vi ofte glemmer hvor vanskelig det var å innføre dem.

Gratisaviser, 20 prosent mer gratis… Man får inntrykk av at ordet «gratis» er overalt og virkeligheten ingen steder. Markedsføringen leier seg inn for å øke etterspørselen etter det som er gratis tilgjengelig, men bidrar i realiteten til at det profaneres og faktisk forsvinner som politisk tilbud.

Noen få betegnelser har overlevd, for eksempel uttrykket «gratis skole» som ble innviet etter et århundre med republikansk liturgi, og som man ikke tør rette til «kostbar skole». Men når debatten ikke hemmes av taktfullhet, viser det seg at de aller fleste representanter for det offentlige faktisk avviser betegnelsen «gratis» som ansvarsløs og villedende. Hvordan begripe tingenes verdi når vi glemmer at de har kostet anstrengelse og penger? (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0