Agnar Mykles ankesak i Høyesterett 9. mai 1958 i forbindelse med utgivelsen av Sangen om den røde rubin. Helt til venstre styreformann i Gyldendal Francis Bull, Gyldendal-direktør Harald Grieg i midten og Mykle til høyre. Foto: Bjørn Fjørtoft, Billedbladet NÅ / Riksarkivet.

Realismens grenser

I Norge hersker realismens estetikk. Det preger hvordan vi tenker om litteratur og moral.

desember 2016

Forholdet mellom kritikk og sensur er alt annet enn åpenbart. I mange år var forfatteren og kritikeren Sigurd Evensmo «filmsensor» ved Statens Filmkontroll. I boka Vold i filmene (1969) forsvarte han sensur. Evensmo døde i 1978, men også etter hans tid har det blitt utøvd «filmkritikk» av denne type i Norge.

Allerede i sitt tredje levnetsbrev, forfattet i 1743, hadde Ludvig Holberg etterlyst spesialiserte «Censores», altså slike som skulle bedrive «Censur». Den tidligste litteraturkritikken i Norge oppsto med de første norske avisene og tidsskriftene på 1760-tallet. Den forholdt seg ikke bare til om bøker var velskrevne eller leseverdige. Den vurderte også hvorvidt det de ga uttrykk for var sant og moralsk forsvarlig. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal