Realismens grenser

I Norge hersker realismens estetikk. Det preger hvordan vi tenker om litteratur og moral.

Forholdet mellom kritikk og sensur er alt annet enn åpenbart. I mange år var forfatteren og kritikeren Sigurd Evensmo «filmsensor» ved Statens Filmkontroll. I boka Vold i filmene (1969) forsvarte han sensur. Evensmo døde i 1978, men også etter hans tid har det blitt utøvd «filmkritikk» av denne type i Norge.

Allerede i sitt tredje levnetsbrev, forfattet i 1743, hadde Ludvig Holberg etterlyst spesialiserte «Censores», altså slike som skulle bedrive «Censur». Den tidligste litteraturkritikken i Norge oppsto med de første norske avisene og tidsskriftene på 1760-tallet. Den forholdt seg ikke bare til om bøker var velskrevne eller leseverdige. Den vurderte også hvorvidt det de ga uttrykk for var sant og moralsk forsvarlig. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Småborgerlig aktualitetsteater

Neste sak

Lad de små børn komme til mig

Mer Litteratur

Fra Don Quijote til Sancho Panza

Få amerikanske presidenter har vekket så mye entusiasme, men i hans memoarer framstår Barack Obamas tid i Det hvite hus mest som en anledning som ikke ble grepet.

Den mytologiske maskine

Mytens tvetydige rolle og indflydelse på kultur og samfund er tema for Furio Jesis hovedværk Germania segreta (1967). Den italienske forfatter så myten som både grusom og farlig, men også et poetisk og politisk erfaringsrum.

En form for indsigt

Den amerikanske digter Louise Glück modtog i fjor nobelprisen i litteratur for en poesi der gennem mytiske temaer og livets cyklus udforsker grundlæggende spørgsmål om tiden, selvet og lykken.

«Elevene må deles inn i små øyer»

Etter over tretti år som lærer, har forfatteren Nathalie Quintane skrevet om det franske skolevesenet i boka Un hamster à l’école, «En hamster på skolen», som vi her trykker et utdrag fra.

Å gape over lerretet

I Å skrive er å be om for mye får leseren følge Gunnar Wærness på veien mellom den visuelle boksiden og den lydlige poesien, og i konstant kamp med det lyriske jeget.

0 kr 0