Pingvinene slår tilbake

Klimaendringene setter spor i vidt ulike animasjonsfilmer: Internasjonale miljøorganisasjoner lager filmer som skal vise konsekvensene av klimaendringer og motivere til handling. En ny musikkvideo behandler temaet på surrealistisk vis. Og en kinoaktuell japansk familiefilm skildrer klimakampen allegorisk som en fantasyfortelling.

januar 2008

2008 markerer starten på Kyoto-protokollens forpliktelser om å kutte utslippene av klimagasser, samtidig som verdenssamfunnet i FN-regi forsøker å forhandle frem en ny avtale som skal avløse – og markant skjerpe – Kyoto-kravene om fire år. Alvoret i de menneskeskapte klimaendringene er ettertrykkelig satt på dagsorden – også i en rekke vidt forskjellige animasjonsfilmer.

I forbindelse med 30 års jubileet i desember for den internasjonale utgivelsen av instrumentalklassikeren Oxygene har franske Jean Michel Jarre utgitt en ny CD/DVD-versjon av originalverket, Oxygene – Live in Your Living room. Michel Grangers omslagsbilde av en revnende jordklode der en hodeskalle kommer frem er et av de sterkeste miljømotivene i platehistorien, og er i den nye utgivelsen videreutviklet som en digital animasjon. Musikkvideoen til singelkuttet «Oxygene IV» er mer lavteknologisk: pappfigurer i stop motion-animasjon. Filmskaperen Thomas Alsina har laget en surrealistisk oppfølger til originalens video, som var en naturfilm med pingviner. I den nye videoen blir klimakonflikten satt på spissen når papp-pingvinene invaderer storbyen.1


INTERNASJONALE miljøorganisasjoner som Greenpeace, WWF og Friends of the Earth bruker animasjonsfilmer som innføring i klimaproblemet generelt, men også i mer fokuserte kampanjer om energisparing, transport, rasering av regnskogen. En del er tradisjonelle informasjonsfilmer, der animasjonen først og fremst fungerer pedagogisk ved å vise sammenhengene i klimaproblemet og mulige konsekvenser. De fleste filmene har et mer agiterende preg. Siktemålet er å mobilisere og motivere til handling. Formen er likevel sjelden typisk propagandistisk, humor og en uhøytidelig hjemmesnekret stil kjennetegner mange av filmene. Det er ironigenerasjonen som har blitt voksen og vil ta ansvar.

Filmene finnes både på organisasjonenes egne nettsider og på åpne kanaler som YouTube og MySpace. Spesielt Friends of the Earth i Storbritannia er aktivt til stede – og godt besøkt – på YouTube. Sammen med kortfilmfestivalen Filminute arrangerte organisasjonen i fjor høst konkurransen «One-minute with meaning», der utfordringen var å lage en film på 60 sekunder om hvordan vi behandler jordkloden. Konkurransen var både for live-action og animasjon, og de beste bidragene er lagt ut på den organisasjonens YouTube-side.2



Den animasjonsfilmen i konkurransen som mest elegant behandler klimaproblemet er Polar Bears av Eskimoproductions (som ikke bare er et egnet navn for anledningen, men et etablert produksjonsselskap innenfor multimedia). Dette er Barne-TV til ettertanke for hele familien: To isbjørner sitter og fisker og diskuterer hva som gjør at isen rundt dem smelter. «Størrelsen på fiskehullet ditt forårsaker klimaendringer,» sier den ene. «Nei, nei – det er dine syntetiske fiskesnører,» svarer den andre. For menneskene ville jo ikke la noe slikt skje med dem, er de enige om. Den japanske familiefilmen Jordsjø-krønikene hadde norsk premiere i romjula. Filmen er produsert av Studio Ghibli, selskapet til selveste guruen innenfor de økologiske fantasyfilmene, Hayao Miyazaki. Som mange andre økofantasyfilmer er Jordsjø-krønikene mer romantisk enn politisk, men det er vanskelig å ikke se filmen som en allegorisk fortelling om klimaproblemene. Eventyrverdenen er truet av krise, misbruk av magiske evner har ødelagt balansen i naturen. Avlingene svikter, vindstillerne mestrer ikke været og dragene rører på seg. Helten og hans hjelpere må finne kilden til ubalansen og forsøke å stagge kreftene som løper løpsk. Filmen er debutfilmen til Hayao Miyazakis sønn, Goro. Den ble en stor kassasuksess i Japan. Selv om den ikke er like varm og overdådig som farens filmer, leverer Goro flotte naturskildringer og en dramatisk historie med høyaktuell klangbunn.

Fotnoter:
1 Videoen kan ses på: http://www.youtube.com/watch'v=KQaeYn8Vr7Y.

2 http://uk.youtube.com/friendsoftheearth. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal