Tegneserie

Superhelt for statsministeren


Anders Fogh Rasmussen beskrev karikaturstriden som Danmarks verste internasjonale krisen siden andre verdenskrig. I det nye tegneseriealbumet Law Man er det den nylig avgåtte statsministeren som selv karikeres. Serien er en spektakulær oppsummering av Rasmussen-regimet, hvor den muskelsterke Law Man er ordensmann for statsministeren. Men kan serien misforstås som høyrenasjonalistisk propaganda?
Av

Anders Fogh Rasmussen gikk av som dansk statsminister i begynnelsen av april, for å overta som generalsekretær i Nato til høsten. Hans syv år som statsminister kan prosaisk oppsummeres med deregulering og privatisering, kommunesammenslåing, spinndoktorer, Irak-krig og Muhammed-karikaturer. Men også av at han brøt et nesten ti år langt sosialdemokratisk hegemoni med valgseieren i 2001 og har etablert seg som en populær politiker som har vunnet fram i tre valg.

Forfatteren Erwin Neutzsky-Wulff og tegneren Jørgen Bitsch gjør sin egen vri på Rasmussen-regimet i tegneseriealbumet Law Man. Serien er en ironisk superheltfantasi, hvor den muskelsterke Law Man er ordensmann for statsminister Rasmussen.


HANDLINGEN STARTER ved systemskiftet i 2001. Danmark er en rennestein av narkotika, prostitusjon og fremmedkulturelle, etter mange år med sosialdemokratisk vanstyre. Vår mann, Brian Lau-mand, har mistet jobben som postbud, fordi etaten kun får ansette innvandrere. Etter tjue års trofast tjeneste må han se arbeidsplassen overtas av burkakledde kvinner, sikher og bedende muslimer. Men unifor-men får han i det minste beholde, fordi den var for stor for den mørkhudede som overtok stillingen hans. Hjemme i stua ser han på fjernsynet hvordan kriminaliteten har løpt løpsk og «52-generationsindvandrere voldtager 12-årig dansk pige». Laumand skjønner at det likevel er bruk for ham. Moren hans, som er mistenkelig lik Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard, syr om uniformen til en tettsit-tende trikot og Law Man er født. Mot slutten av denne opprinnelsesepisoden – alle superheltmytologier etableres jo gjerne med en slik motiverende origin – melder Law Man seg til tjeneste hos Anders Fogh Rasmussen.

Gjennom albumets fem episoder sparker Law Man en narkopusher til døde, denger de autonome, knekker Saddam Husseins dommedagsrakett og rydder opp i et terrorkomplott på Vesterbro. Han er det nye regimets overivrige ryddegutt.

Rasmussen, Kjærsgaard og Hussein er ikke de eneste autentiske personene. Andre som dukker opp i serien er blant andre næringsminister Lene Espersen, Politiken-redaktør Tøger Seidenfaden, George Bush jr, Tony Blair og selvsagt Osama bin Laden. Referanserammen er virkelighetsnær i serien, men innpakningen er karikert og fantastisk. Ikke helt ulikt den amerikanske serien Marshall Law og britiske Judge Dredd, er nykommeren Law Man en selvbevisst ekstremisering av de fascistiske trekkene som ligger i superheltsjangerens moralisme og dyrking av overmennesket. I Law Man er helten erkekonservativ, og de venstreorienterte er skurkene. Superhelten avsløres som borgerskapets nevenyttige idiot.


LAW MAN ER TEGNET i en klassisk superheltstil. Jørgen Bitsch bruker en strek og virkemidler hentet fra superheltenes gullalder (Golden Age), altså fra 40-tallet da Superman og Batman var ferskva-re. Han gjenskaper stilen kunstferdig, med grelle farger, grove raster, groteske karikeringer, overfortellende tekstbokser og høydramatiske introbilder. Den pastisjaktige, naivistiske stilen fungerer utmerket som kontrast til det moderne, ironisk-politiske innholdet.

Jørgen Bitsch har tidligere imponert med sine hyperdetaljerte tegninger i stripeserien Overdanmark, som opprinnelig ble trykt i avisen Ekstra Bladet. Serien, som Bitsch selv skrev, var en ensidig, rå og underholdende satire over dansk politikk, med Anders Fogh Rasmussen som en av de sentrale figurene. Bitsch fikk ikke uventet en del oppmerksomhet i hjemlandet da han som den eneste fra Norden deltok i en holocaustkarikaturkonkurranse arrangert av iranske myndigheter.

Forfatteren Erwin Neutzsky-Wulff er heller ikke utpreget konvensjonell. Denne våren utgir han en mursteinstykk filosofihistorie som snur opp-ned på utviklingsoptimismen, boken Menneskets af-vikling.2 «Hvad nu hvis mennesket engang var ædelt, men nu er blevet skamløst og grådigt?» er premisset. Boken skal ellers svare på blant annet: Var de kristne barbarene i en sivilisert verden? Var svartedauden en konsekvens av forestillingen om ubegrenset vekst? Var renessansen kitsch for de nyrike?


LAW MAN ER heller ikke så lett tilgjengelig som man skulle tro for en superheltserie. Hovedpersonen er en grotesk karakter, men han er like fullt helten i serien. Ikke noe sted klargjør serieskaperne det ironiske ståstedet. Denne mulige uklarheten har skapt en viss debatt blant danske seriekritikere. Frank Madsen, som gjennom mange år har vært en sentral skikkelse i nabolandets tegneseriebransje, mente i sin anmeldelse på Seriejournalen.dk at «denne tegneserie vil finde de fleste af sine læsere blant medlemmer af Danmarks National-Socialistiske Bevægelse, der ikke har fattet Erwin Neutzsky-Wulffs iro-ni.»3

Seriens overdrivelser er imidlertid såpass ekstreme at jeg har vanskelig for å tro at særlig mange kan lese den bokstavelig. Neutzsky-Wulff og Bitsch harselerer ikke bare med et bestemt politisk regime – Rasmussen-årene – men også med superheltsjangeren som sådan. Hele prosjektet baserer seg på at tegneserien tilsynelatende framstår som noe annet enn hva den er.

© norske LMD

Jørgen Bitsch og Erwin Neutzsky-Wulff, Law Man,
Progressive Publishing. 2008.

Serien har også egen nettside: www.lawman.dk.






Fotnoter:
1 Jørgen Bitsch, Overdanmark, Progressive Publishing, 2006.

2 Erwin Neutzsky-Wulff, Menneskets afvikling, Borgens Forlag, 2009.

3 http://www.seriejournalen.dk/tegneserieanmeldelser.asp?ID=372