I et av Rene Goscinny og Albert Uderzos Asterix-album, «Brann i rosenes leir», eskalerer den vennskapelige kranglingen i gallerlandsbyen til fiendskap. Til og med Asterix og Obelix blir uvenner. Albumet kunne vært en stemningsrapport fra årets tegneseriefestival i Angoulême. Det journalister og bransjefolk snakket om, var kritikken mot ledelsen for å kommersialisere festivalen og mele sin egen kake.
De siste årene har populære japanske mangaserier og amerikanske superhelter fått stadig større plass på festivalen. I år var de dominerende, og det var godt synlig allerede ved ankomst Angoulême. På plassen foran stasjonen sto den karakteristiske bautasteinen og obelisken, som hedrer Asterix, nå i skyggen av en midlertidig vegg med Supermann som flyr gjennom byens gater og en japansk viking klar for strandhogg. Mens det i Asterix er Cæsars agent Provocalorius Psychopatus som sår splid mellom gallerne, er feiden i Angoulême mer et uttrykk for identitetskrise enn intrigemakeri.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal