
Voksen frykt for ungdomstiden
Netflix-serien Adolescence har blitt hyllet for å ta opp de mange utfordringene dagens tenåringer opplever med en digital verden som blir stadig mer giftig. Men den snakker først og fremst til engstelige foreldre.
Netflix-serien Adolescence har blitt hyllet for å ta opp de mange utfordringene dagens tenåringer opplever med en digital verden som blir stadig mer giftig. Men den snakker først og fremst til engstelige foreldre.
Yomeddine er en rørende om end rigelig sentimental road movie om et udstødt menneske, der søger sit ophav.
Det er et misforhold mellom de nesten overeksponerte opptakene av selve terrorangrepet og den heller beskjedne plass ofrenes vitnesbyrd har hatt i offentligheten. I In the Shadow of the Towers snakker noen som var på skolen rett rundt hjørnet om den skjebnesvangre formiddagen.
Trine Dyrholm er eminent som utro kvinde i Dronningen, hvor filmskaber May el-Toukhy leverer en dygtig udfordring af kønsroller og stereotypier.
The Righteous Gemstones er satire som ikke går for gapskratten, men heller det pussige, småkjeklende familiedramaet og renkespillet i kulissene bak de pompøse seremoniene.
Det siste kuppet er en charmerende om end banal film om kunstkærlighed og generationsmøder.
Etableringen av den rånete fjernsynskanalen Fox News var bare en av Roger Ailes’ mange meritter. Serien The Loudest Voice skildrer både karrieren og det noe ustyrlige privatlivet til mannen som var en politisk maktfaktor i USA gjennom et halvt århundre.
Noen faller utenfor det svenske storsamfunnet, andre melder seg ut av det. Ofte kan det være litt av begge deler. Goliat skildrer noen av konsekvensene.
Det hender iblant at regissør Alex Ross Perry fortaper seg i føleri eller flinke replikker, men når det først flyter er Her Smell en fornøyelse å følge.
Jafar Panahis Tre kvinder kan læses som en allegori over filmskaberens rigide arbejdsvilkår, men filmen er stærkest som en antropologisk beretning om en del af Iran, vi sjældent hører om.
Med forlagssatire og metafysikk i utkant av motebransjen viser Olivier Assayas seg som en av vår tids mer oppfinnsomme filmskapere.
Det myldrer av fordums popartister på skjerm og lerret for tiden. Det kan virke som om noen generasjoner har fått det fryktelig travelt med å mimre mest mulig før det er for sent.
Olivier Assayas’ blandede herkomst har bidratt til en markant kosmopolitisme.
Med vidd og slagferdighet har satireserien Veep skildret det taktiske spill i Washington D.C. gjennom seks sesonger. Den har imponerende nok opprettholdt nivået, og kan nesten klandres for å være altfor vittig.
Naiv blondine møter skurk i Syden: Holiday viser sjåvinistiske klisjéer og uinspirerte samtaler i pent vær. Den konsekvente regien indikerer at dette er utslag av bevisste valg.
The Sisters Brothers er en kontant, brutal og velartikulert western. Den kunne kalles konvensjonell, om det ikke var for en pussig tittel, en påfallende nåtidssjargong, samt en original teknikk for å finne gull, og et par andre detaljer.
I kjølvannet av Koreakrigen frigjorde Sør-Koreas filmindustri seg fra Hollywood-kriteriene og beredte grunnen for en særegen filmkunst.
The House That Jack Built viser oss gang på gang at Lars von Trier er og blir en glimrende og problematisk provokatør.
Netflix startet med DVD-utleie, men er nå blitt verdens dominerende strømmetjeneste med 140 millioner abonnenter i 190 land. Nå vil selskapet bestemme reglene i Europa.
For alle oss som ikke forguder Seth Rogen & Co, men synes det er stas at de holder på: serien med den endelige forklaringen på den legendariske børs-kollapsen i 1987.
Hver generasjon sin Jungelbok? Senere versjoners avanserte datagrafikk, komplekse og «aktualiserte» konflikter, er ikke nødvendigvis til forkleinelse for Disneys enkle gleder fra 1967.
Journalisten David Sheff skrev bok etter at han oppdaget at tenåringssønnen hadde tatt de aller fleste rusmidler siden tolvårsalderen og blitt avhengig av metamfetamin. Det har resultert i en oppriktig film om foreldres kamp for å hjelpe en ikke alltid villig hjelpetrengende.
Uttrykket «krigsteater» viser vanligvis til området hvor krigshandlinger finner sted, men i beskrivelsen av Kapteinen frister en mer direkte tolkning: skjebnesvangert skuespill, som å juge for bare livet, som å finne en kapteinsuniform, ta den på og vokse med rollen og de oppgaver som hører til.